امام جمعه اقلید با بیان اینکه برای تحقق شعار سال، باید با شناسایی و حذف هزینه‌های زائد و مسرفانه زمینه رونق تولید را با حمایت از تولیدکنندگان فراهم کرد، تاکید کرد: تولیدکننده در شرایط تورمی، نیاز به تسهیلات د دارد که اگر چنین حمایت‌هایی نباشد، باز رشد تولید آسیب می‌بیند، بنابراین نباید به‌بهانۀ مهار نقدینگی، از اعتبارات مربوط به سرمایه در گردش تولید زد.

امام جمعه اقلید: برای تحقق شعار سال هزینه‌های زائد و مسرفانه شناسایی و حذف شوند/نباید به‌بهانۀ مهار نقدینگی، از اعتبارات مربوط به سرمایه در گردش تولید زد

حجت الاسلام مجید گشول، در تحلیل شعار سال رهبر معظم انقلاب در گفتگو با خبرنگار فارس در اقلید، با اشاره به پیچیدگی‌های مهار نقدینگی در کشور اظهار داشت: رشد اقتصادی از طرف عرضه، می‌تواند به مهار تورم کمک و مهار رشد نقدینگی نیز از طرف تقاضا به مهار تورم منجر میشود.

 وی با اشاره به اینکه راه مسیر مورد عرضه که در سخنرانی اول فروردین در حرم رضوی نیز مورد تأکید رهبر انقلاب قرار گرفت، پیچیدگی خاصی ندارد، ابراز امیدواری کرد: در صورتی که رشد اقتصادی رقم بخورد، بر تورم اثر منفی خواهد گذاشت.

 خطیب جمعه اقلید بیان داشت: برای مهار نقدینگی در طرف تقاضا پیچیدگی‌هایی وجود دارد؛ که باید کسری بودجه کنترل و از دیگر سو، خلق نقدینگی بانک‌ها مهار شود.

حجت الاسلام گشول، با تشریح پیچیدگی کنترل کسری بودجه که بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های جاری دولت، حقوق و دستمزد است، متذکر شد: نمی‌توان به‌بهانۀ مهار نقدینگی، در شرایطی که تورم بالای ۴۰ درصد داریم، حقوق و دستمزدها را بالا نبرد؛ زیرا قدرت خرید کارمندان و کارگران کاهش جدی پیدا کرده و همین موضوع بر تقاضای مؤثر اثر می‌گذارد و رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد.

وی ابراز کرد: اگر دولت برای کنترل کسری بودجه، از بودجۀ عمرانی بگذرد، سرمایه‌گذاری کاهش خواهد یافت و به‌تَبَع آن، این امر روی رشد اقتصادی اثر منفی می‌گذارد.

نسبت مهار تورم و رشد تولید

 رئیس شودای فرهنگ عمومی شهرستان اقلید تاکید کرد: اگر دولت در کنترل کسری بودجه بی‌محابا عمل کند، بر رشد اقتصادی که بخش دوم شعار سال است، اثر منفی خواهد گذاشت.

گشول عنوان کرد: صحیح ترین راه حل کنترل کسری بودجه شناسایی و حذف هزینه‌های زائد و مسرفانه است که البته در مقایسه با هزینه‌های ضروری دولت، سهم قابل‌توجهی ندارند.

او  بر لزوم پیگیری پایه‌های مالیاتی جدید (از جمله مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی و…) تاکید کرد و گفت:  در مورد مالیات از تولید نیز یک سطح بهینه‌ای وجود دارد که باید مراعات شود.

امام جمعه اقلید با بیات اینکه فشار مالیاتی بیش از حد بر تولیدکننده نیز می‌تواند اثر منفی بر رشد تولید داشته باشد،عنوان کرد: در مورد نظام بانکی هم محدودیت‌هایی وجود دارد. بخشی از وام‌ها و خلق نقدینگی نظام بانکی، تأمین سرمایه در گردش تولید است، تولیدکننده در شرایط تورمی، نیاز به چنین وام‌هایی دارد که اگر چنین حمایت‌هایی نباشد، باز رشد تولید آسیب می‌بیند، بنابراین نباید به‌بهانۀ مهار نقدینگی، از اعتبارات مربوط به سرمایه در گردش تولید زد.

او اضافه کرد: در مقابل اما می‌توان با شناسایی وام به خود و وام به شرکت‌های زیرمجموعۀ بانک‌ها و حذف این موارد، به مهار رشد نقدینگی کمک کرد که البته شناسایی این موارد نیز با دشواری‌هایی همراه است.

گشول گفت:  در مورد نظام بانکی، در ادبیات رهبرانقلاب بر «هدایت نقدینگی به‌سمت تولید» تأکید شده است و ضروری است این سیاست پیگیری شود.

کدام رشد تولید؟!

امام جمعه اقلید افزود: نتیجه آن‌که اگرچه مهار تورم از طریق مهار رشد نقدینگی ضروری است، اما پیچیدگی‌هایی دارد که عدم توجه به آن پیچیدگی‌ها، می‌تواند به بخش دوم شعار سال – یعنی رشد تولید – آسیب بزند، هم‌چنین در بخش رشد تولید- که خود به مهار تورم کمک می‌کند – نیز، بر اساس منظومۀ فکر اقتصادی آیت‌الله خامنه‌ای، «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» همچنان در اولویت قرار دارد؛ چرا که اگرچه نرخ بیکاری چندان بالا نیست اما این نرخ در واقع سهمی از نرخ مشارکت اقتصادی است و گویای نیاز واقعی اقتصاد ایران به اشتغال نیست.

وی ادامه داد: اشتغال خصوصاً برای قشر تحصیل‌کرده و جوان – از اولویت‌های اقتصاد ماست و حتی برخی اقتصاددانان برجسته معتقدند که رشد ۵ درصد با سطح اشتغال بالاتر، بر رشد ۸ درصد با سطح اشتغال پایین‌تر ارجحیت دارد، بنابراین با پایان سال ۱۴۰۱، شعار سال گذشته اولویت خود را از دست نداده، بلکه در عبارت تولید شعار سال جدید مستتر است.

پایان پیام/د

aminkav

Leave A Comment

Recommended Posts

ضرورت اعتباربخشی به پروانه کسب و شناسنامه کشاورزی

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به سیاست‌های کلان دولت در خصوص واگذاری امور تصدی‌گری و اجرایی به بخش خصوصی، اعتباربخشی به پروانه کسب و شناسنامه کشاورزی، به‌عنوان مدرک و سند معتبر شغلی برای ارائه نهاده‌های یارانه‌دار بخش […]

انعقاد تفاهم نامه احداث ۱۱۰ کیلومتر جاده برون شهری در قشم

با امضاء و مبادله تفاهم نامه همکاری بین عادل پیغامی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرفین بر اجرای ۶ پروژه بزرگ مواصلاتی جزیره قشم به صورت […]