مردم قم در پی انتشار مقاله‌‌ توهین‌آمیز احمد رشیدی نسبت به امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات، قیام کردند. زمینه‌ساز این قیام 3 طلبه حوزوی بودند که این روزنامه را نزد اساتید حوزه بردند. قیام ۱۹ دی، جرقه‌ای برای پیروزی انقلاب شد.

قیام ۱۹ دی سال ۵۶ از اینجا شروع شد+فیلم

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت پیامبر مهربان، با انتشار مقاله‌‌ توهین‌آمیز احمد رشیدی نسبت به امام خمینی (ره) در روزنامه اطلاعات مردم شهر قم، قبل از هر جا به این مطالب توهین آمیز واکنش نشان دادند. این واکنش زمینه‌ساز قیام تاریخی قمی‌ها در روز ۱۹ دی‌ماه شد. اما این تظاهرات و قیام چگونه رقم خورد؟ ۳ نفری که مدرسین حوزه را از اهانت روزنامه اطلاعات به امام باخبر کردند حجت‌الاسلام سیدمصطفی شاکری امام جماعت مسجد رحمتیه خیابان شکوفه در گفت‌وگو با پیامبر مهربان با اشاره به علت و چرایی قیام ۱۹ دی‌ماه سال ۵۶ در قم اظهار داشت: در روزنامه اطلاعات مقاله‌ای علیه امام خمینی (ره) نوشتند. همان شب که از فیضیه می‌آمدند، این روزنامه را دیدم و آن مقاله را خواندم. با حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی برخورد کردم که بعداً دادستان انقلاب شد و حجت‌الاسلام عبداللهی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است، برخورد کردم و به آن‌ها گفتم که این روزنامه اهانت‌هایی به امام کرده است. وی افزود: ما با یکدیگر مشورت کردیم و به این نتیجه رسیدیم تا این روزنامه را به مدرسین حوزه نشان دهیم تا تصمیم‌گیری برای اقدام و اعتراض داشته باشند. با یک پیکان مدل ۵۳ تمام مدرسان حوزه را در منزل آیت‌الله نوری همدانی جمع کردیم شاکری با اشاره به اینکه آن موقع پیکانی مدل ۵۳ داشتم که به اتفاق آقایان موسوی و عبداللهی، اول منزل آیت‌الله وحید خراسانی رفتیم و روزنامه را به ایشان دادیم. ایشان خواندن بسیار ناراحت شدند. به منزل آیت‌الله نوری همدانی رفتیم که ایشان گفتند این روزنامه را به همه اساتید نشان دهید تا همگی در منزل ما جمع شوند و به اتفاق تصمیمی‌ بگیریم.

امام جماعت مسجد رحمتیه گفت: با همان ماشین پیکان رفتم و آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله وحید خراسانی، آیت‌الله فاضل لنکرانی و دیگر مدرسان آن زمان را در منزل آیت‌الله نوری همدانی جمع کردیم. در آنجا بحث کردند و تصمیم شد تا به عنوان اعتراض، فردا درس‌های حوزه را تعطیل کنیم و تظاهرات کنیم. قیام ۱۹ دی قم، جرقه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی شد وی افزود: از همان جا با منزل آیت‌الله گلپایگانی که آن روز از مراجع بودند تماس گرفتند و با ایشان هم موضوع را درمیان گذاشتند. ایشان هم قبول کرد که فردا اعلام شود، درس‌های حوزه در اعتراض به اهانت روزنامه اطلاعات به امام خمینی (ره) تعطیل است. شاکری گفت: فردای آن روز یعنی ۱۹ دی‌ماه درس‌های حوزه تعطیل شد و اجتماعی در منزل آیت‌الله نوری همدانی تشکیل شد. ایشان سخنرانی داغی انجام دادند و بعد از آن تظاهرات شروع شد و مردم قم هم به جمعیت پیوستند و اجتماع عظیمی در مدرسه حجتیه تشکیل شد. در مدرسه تیراندازی شد و یکی از طلبه‌ها به شهادت رسید. امام جماعت مسجد رحمتیه تصریح کرد: جریان ۱۹ دی، جرقه‌ای برای پیروزی انقلاب اسلامی شد. فیلم این اظهارات را اینجا مشاهده کنید:  

aminkav

Leave A Comment

Recommended Posts

ضرورت اعتباربخشی به پروانه کسب و شناسنامه کشاورزی

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی گفت: با توجه به سیاست‌های کلان دولت در خصوص واگذاری امور تصدی‌گری و اجرایی به بخش خصوصی، اعتباربخشی به پروانه کسب و شناسنامه کشاورزی، به‌عنوان مدرک و سند معتبر شغلی برای ارائه نهاده‌های یارانه‌دار بخش […]

انعقاد تفاهم نامه احداث ۱۱۰ کیلومتر جاده برون شهری در قشم

با امضاء و مبادله تفاهم نامه همکاری بین عادل پیغامی، رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای طرفین بر اجرای ۶ پروژه بزرگ مواصلاتی جزیره قشم به صورت […]