در شرایطی که دانشمندان برای مقابله با گرمایش جهانی به گسترش خودروهای الکتریکی بر پایه باتری یا پیل سوختی می‌اندیشند، تویوتا با رونمایی از موتو پاک آمونیاک‌سوز، راه‌حل دردسترس‌تری را پیشنهاد داده است.

تویوتا از موتور آمونیاک‌سوز رونمایی کرد: ۱۶۵ اسب‌بخار قدرت، ۹۰ درصد آلایندگی کمتر

به گزارش خبرآنلاین، سال‌ها است که خودروهای برقی، آینده صنعت حمل‌ونقل را ترسیم می‌کنند و در این بین، رقابت بین پیل سوختی یا باتری به‌عنوان منبع ذخیره‌سازی انرژی هرروز گسترده‌تر شده است. اما تویوتا، غول خودروساز ژاپن با رونمایی از موتور درون‌سوزی که به‌جای هیدروکربن (بنزین، گازوئیل، الکل و …) از آمونیاک به عنوان سوخت استفاده می‌کند، راه‌حل متفاوت و درعین‌حال، دردسترس‌تری را پیشنهاد کرده است.

خیلی از کارشناسان معتقدند که باتوجه به ذخایر آب‌های آزاد زمین، تولید هیدروژن و ذخیره‌سازی آن در پیل‌های سوختی از نظر اقتصادی و اجرایی به‌صرف‌تر است، در سوی دیگر، کشورهایی مانند چین که ذخایر اصلی فلزات کمیاب و ارزشمند مورداستفاده در باتری‌ها را در اختیار دارند، به توسعه هرچه سریع‌تر و گسترده‌تر فناوری باتری دامن می‌زنند تا جهان مجبور به استفاده از فناوری باتری شود.

با این حال، قیمت بالاتر، استفاده از فلزات گران‌بهایی مانند پلاتین در پیل سوختی و عدم وجود زیرساخت‌های استخراج و توزیع هیدروژن، مانع بسیار مهمی در پذیرش فناوری پیل سوختی و هیدروژن به‌عنوان منبع تأمین انرژی خودروهای آینده به شمار می‌رود.

aminkav

Leave A Comment

Recommended Posts