دبیر ستاد حقوق بشر گفت: به دستور دادستان کل کشور، پرونده‌ای در دادستانی تهران برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی تشکیل شده است.

رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در دادستانی تهران

به گزارش گروه قضائی پیامبر مهربان، کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر در همایش «بررسی ابعاد حقوقی رژیم صهیونیستی به غزه و مسئله فلسطین» که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه موضوع حقوق بشر در حوادث اخیر غزه بسیار تامل‌انگیز است، گفت: براساس حقوق بین‌الملل در درگیری‌ها نباید افراد غیرنظامی مورد هدف قرار گیرند؛ طی روز‌های گذشته برخی از مقام‌های سازمان‌های بین‌المللی به جای ایفای وظایفشان، موضع‌گیری سطحی کردند و از هر ۲ طرف درگیری درخواست خویشتن‌داری کردند، در حالیکه وضعیت ۲ طرف مشابه یکدیگر نیست. غریب‌آبادی با اشاره به اینکه یک طرف اشغالگر و دیگری برای رسیدن به حق خود تلاش می‌کند، اظهار کرد: اینکه از ۲ طرف یک چیز بخواهیم، انحراف است؛ وظیفه نهاد‌های بین‌المللی و حقوق بشری این است که طرف اشغالگر را تحت فشار قرار دهند تا به اشغالگری پایان دهد، نه اینکه بخواهند خویشتن‌داری کند؛ باید از صهیونیست‌ها بخواهند جنایت‌هایشان را متوقف کنند؛ از طرفی، فلسطینی‌ها حق دفاع دارند که از سرزمین‌های خود در برابر یک رژیم اشغالگر دفاع کنند. وی با بیان اینکه با گذشت حدود یک ماه و شهادت حدود ۹ هزار نفر یک جلسه اضطراری حقوق بشر نیز تشکیل نشده است، بیان کرد: اگر سازوکار‌های حقوق بشری الان نمی‌توانند جلوی تجاوز و این جنایت‌ها را بگیرند، پس چه کاری از دستشان بر می‌آید؟ برای کوچک‌ترین اتفاق در کشور‌های مستقل، بیانیه‌های متعدد صادر می‌کنند، اما حالا که شاهد کشتار هزاران فلسطینی بی‌پناه هستیم، هیچ اقدام موثری انجام نمی‌دهند. دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اینکه نقد این سازوکار‌ها در آستانه هفتادوپنجمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر صورت می‌گیرد، تاکید کرد: مردم فلسطین برای ادامه حیات حتی توان تامین نیاز‌های اولیه‌شان را ندارند، اینکه این سازوکار‌ها نتوانستند جلوی این جنایت‌ها را بگیرند یک طرف؛ اما آیا نمی‌توانستند نشستی برگزار کنند و موضعی بگیرند و حداقل‌های رژیم صهیونیستی را محکوم کنند. وی همچنین تصریح کرد: چیزی که الان مردم فلسطین لازم دارند، اقدامی جدی برای جلوگیری از تجاوز و جنایت‌ها است؛ باید جامعه بین‌المللی یا دست‌کم جمعی از کشور‌ها وارد عمل شوند و اقدام‌های عملی اتخاذ کنند؛ این کار یک کشور هم نیست، بلکه کشور‌های مختلف باید وارد کار شوند. باید کار‌های حقوقی و قضایی در این بخش را با کمک وکلا و حقوقدانان پیش برد که طی آن اول باید علیه رژیم صهیونسیتی در محاکم کشور‌های خارجی پرونده باز شود و دیگر اینکه درباره جنایت‌های آن، مستندسازی شود. دبیر ستاد حقوق بشر افزود: از سال ۲۰۱۵ در دیوان کیفری بین‌المللی پرونده‌ای برای فلسطین باز شده و تحقیقات دادستان دیوان نیز از ۲ سال قبل شروع شده که البته تاکنون اقدام اثرگذاری در این حوزه انجام نشده است؛ دیوان باید این پرونده را فعال کرده و قضیه را به‌صورت جدی دنبال کند؛ دولت فلسطین نیز باید جنایت‌های رژیم صهیونیستی را در دیوان پیگیری کند. غریب‎آبادی در پایان گفت: در ایران به دستور دادستان کل کشور، پرونده‌ای در دادستانی تهران برای رسیدگی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی باز شده است؛ کشور‌های عضو سازمان همکاری اسلامی نیز باید اقدام‌های خود را بیشتر و موثر کنند و ما تاکنون شاهد اقدام عملی و موثری نبوده‌ایم. پایان پیام/

aminkav

Leave A Comment

Recommended Posts

چرا چینی‌ها به بازار مسکن نیامدند؟ / پورحاجت: سرمایه‌های بخش خصوصی در دیوان‌سالاری‌های ناکارآمد بخش دولتی حبس می‌شود؛ کسی هم خیالش نیست

aminkav
 

عضو کانون سراسری انبوه سازان مسکن می گوید: این‌گونه یک‌سال سرمایه‌های بخش خصوصی در دیوان‌سالاری‌های ناکارآمد بخش دولتی قفل می‌شود و کسی هم خیالش نیست که چنین اتفاقی می‌افتد.

سرمایه‌گذران این بازار بیشترین زیان را دیدند/ دلار به کانال ۵۰ هزار تومان باز می‌گردد؟

aminkav
 

در حالی که تورم همچنان به تاخت و تاز خود در بازار اقلام خوراکی و مصرفی ادامه می‌دهد، بازار کالاهای سرمایه‌ای با نوعی قفل شدگی روبرو هستند و سرمایه‌گذاران و نوسان‌گیران نیز روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند.