
امیر مشهدی عباس گفت: افرادی برای کودک و نوجوان تولید میکنند که دغدغه آن را دارند، نهادی مانند فارابی باید با استفاده از این افراد این سینما را زنده نگه دارد.
پیامبر مهربان-گروه سینما: فرهنگ سازی برای هر حاکمیت یکی از مهمترین عوامل ارتقاء و رشد جامعه و از همه مهمتر انتقال تفکرات مطلوب آن کشور به نسلهای آینده است. در این میان شاید مهمترین جامعه هدف فعالیتهای فرهنگسازانه،«کودکان و نوجوانان» باشند، بیشک تولیدات فرهنگی مناسب برای کودک و نوجوان میتواند آینده هر کشور را از لحاظهای مختلف تامین و تضمین کند. به زعم کارشناسان یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگساز در هر جامعه تولیدات هنری است، هنر است که میتواند تفکری را و نظراتی را در شخصیتها نهادینه کند، به یک معنا هنر و آثار هنری میتواند نوع نگاه ما را بسازد. در این میان تاثیرگذارترین هنر «سینما» است. سینما به واسطه عمومی بودن و دسترسی آسان به سرعت در اختیار همه قرار میگیرد، در این میان کودک و نوجوان جوامع پیشرو هستند. آنها هستند که به واسطه سن و سال، آثار سینمایی را دنبال میکنند و هر هفته سریال میبینند و با قصهها و کاراکترهای سینمایی جهان خودشان را میسازند. کشور ما از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون هدف تهاجمات بسیار فرهنگی قرار گرفته که بسیاری از آنها در قالب ساخت انیمیشنهای مختلف و با هدف تأثیرگذاری بر جامعه کودکان و نوجوانان بوده است. امروز اما نوع تازهای از جنگ که «شناختی» است شکل گرفته است. در «جنگ شناختی» دشمن از ترکیب رسانهها کمک میگیرد تا نگاه مردم را به سمتی که میخواهد بکشاند. آنها در طول زمان با محتوایی که ارائه میکنند حتی آدمهای تحصیل کرده که شکل گرفتهاند را عوض میکنند چه برسد به کودکانی که تازه میخواهند جهان پیرامونی را بشناسند. حالا در این شرایط است که «سینما» میتواند ابزار بسیار قدرتمندی باشد. سینمایی که مبتنی بر رویکرد انقلاب اسلامی، بازتاب دهنده عدالت، اخلاق و مهربانی باشد. تحلیل نظرات کارشناسان نشان میدهد که آنها معتقدند سینمای کودک و نوجوان در ایران شرایط نابهسامانی دارد، تعداد و میزان تولیدات بسیار پایین و از طرفی کیفیت آثار نیز قابل بحث است، این در شرایطی است که بهزعم منتقدان بنیاد سینمایی فارابی بهعنوان متولی سینمای کودک و نوجوان وظیفه خود را درست انجام نمیدهد. به زعم کارشناسان فارابی به جای استفاده از متخصصان بیشتر درگیر فعالیتهای تبلیغاتی است، به طور مثال موضوع سینما نوستالژی که این روزها در بنیاد فارابی در حال اجرا است، به جز یک هزینه کلان و سرگرمی ساده چه آوردهای خواهد داشت؟ در هیمن رابطه با امیر مشهدی عباس از فعالان عرصه هنر کودک و نوجوان در تئاتر و سینما گفتوگویی داشتیم که در ادامه مشاهده میکنید. فارس: سینمای کودک و نوجوان از قبل جزء مهمی از سینمای کشور بهحساب میآمده است، شرایط این گونه از سینمایی در طول تاریخ سینمای ایران و در شرایط اخیر سینما را چطور ارزیابی میکنید؟ معمولا آثار حوزه کودک و نوجوان با دغدغه سینماگران تولید میشود و نه با دغدغههای نهادهای دولتی.